Regiogrens-overschrijdende informatievoorziening, Grave versus Purple Nectar

Sinds enkele jaren organiseert de Koninklijke Landmacht namens Defensie een evenement genaamd Purple Nectar. Purple Nectar is een innovatieplatform dat tot 2016 jaarlijks een grote civiele oefening ondersteunde, met name ter verbetering van het genetwerkt optreden. Met ingang van 2016 ligt de focus van Purple Nectar op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor problemen op het gebied van coördinatie, commandovoering en informatie-uitwisseling.

Het bedrijfsleven, de kennisinstituten en Defensie, de zogenoemde Gouden Driehoek, tonen tijdens Purple Nectar de laatste snufjes van innovatie. In de voorbereiding op en de uitvoering van dit evenement wordt nadrukkelijk de samenwerking gezocht met de civiele partners. Het bijzondere aan Purple Nectar is dat het niet alleen een Platform biedt voor marktpartijen om te laten zien welke snufjes zij aan Defensie leveren. Het mooie is dat civiel-militaire vraag wordt gekoppeld aan wetenschappelijke en commerciële kennis en innovatieve kracht. De markt partijen, met hun specifieke kennis en expertise, worden gekoppeld aan een innovatievraag die gesteld wordt aan een overheidsorganisatie, bijvoorbeeld de landmacht, de brandweer of de politie.

Als een innovatieproject wordt opgestart, dit gebeurt ruim voordat Purple Nectar wordt georganiseerd, kan het tijdens Purple Nectar worden getoond. In welke fase het project dan ook verkeerd. Het mooie hiervan is, is dat het daarmee een stok achter de deur is voor de betrokken partijen die ergens naar toe moeten werken. Het andere goede is dat tijdens Purple Nectar niet betrokken partijen die in het project aan het resultaat zouden kunnen bijdragen, betrokken kunnen worden.

Afgelopen week vond er een aanvaring tegen de stuw bij Grave plaats. Je leest vluchtig door de nieuwsberichten heen, leeft mee met de bewoners van de woonboten die van hun boot af moeten omdat op een scheef liggende boot niet valt te leven en weet dat veel mensen actief bezig zijn met de effectbestrijding. Vanmorgen (4 januari) las ik echter een artikel op de site van omroep Gelderland, met dank aan LinkedIn. Daarin uit de Commissaris van de Koning van Gelderland, Clemens Cornielje, kritiek op de veiligheidsregio’s vanwege een gebrekkige communicatie over het incident. Er was namelijk meer aan de hand dan een verstoorde waterstand met alle consequenties van dien. Het betrokken binnenvaartschip was namelijk gevuld met Benzeen, een gevaarlijke stof die als deze vrij komt, vervelende effecten kan veroorzaken. En dan druk ik me voorzichtig uit.

Ik ga me niet met de kritiek bemoeien, in de zin dat deze kritiek terecht is of niet. De historie leert wel dat het op een goede manier invullen van het proces van regiogrensoverschrijdende informatievoorziening de aandacht verdient. Als zoiets gebeurt, worden allerlei procedures onder de loep genomen en worden deze aangepast of vervangen. Vanzelfsprekend is dit ook een vorm van innovatie maar papier is geduldig….. Innovatie zit hem, naast op techniek, ook in de proceskant, dus meer aan de menskant. Incidenten zoals bij Grave en eerder ook bij de brand in Moerdijk, gebeuren nu eenmaal niet zo vaak. En dan zijn er veiligheidsregio’s waar nooit iets dergelijks gebeurt en waar het vaak gebeurt.

De specialisten die de aanzet moeten geven tot het delen van informatie en het opschalen, doen geen ervaring op in het dealen met dergelijke incidenten. Dan helpt het als de techniek de mens ondersteunt, zonder overigens de verantwoordelijkheid bij de mens weg te nemen. In de driehoek papier, mens en techniek (vergelijkbaar met de branddriehoek), dienen alle drie de zijdes goed ingevuld te zijn wil het resultaat uiteindelijk tot tevredenheid stemmen.

Met betrekking tot de regiogrensoverschrijdende informatievoorziening is het een overweging waard om na te denken om op die zijde techniek te innoveren en investeren. Ga met de betrokkenen om tafel zitten, bespreek en beschrijf wat je van de techniek verwacht op basis van een procesanalyse. Betrek hier het papier en de mens bij maar ook de wetenschap. En kijk waar de mogelijkheden liggen om te innoveren. En als duidelijk is wat van de innovatie wordt verwacht, dan betrek je de commercie erbij en ga je samen het proces in om te komen tot een oplossing. Deze Purple Nectar aanpak zal zonder twijfel tot resultaat leiden. En dat resultaat kan ook zijn dat juist niet op techniek geïnnoveerd moet worden maar op één van de andere zijdes. Maar dit wordt dan een bewuste keus op basis van gedegen onderzoek.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s